02 December 2012

Kuidas 1939. aastal Ruhnu sõita sai

1939. aastal külastas Rahvalehe ajakirjanik Evald Voitk Ruhnut ja kirjutas sellest toreda reisikirjelduse. Avaldame sellest katkendi. Piltidel 1937. aasta Eesti reisilaevaliikluse reklaam.

Kaarel






„...On teada, et saarele pääs pole kerge. Laev jääb madala mere tõttu saarest kahe tunni tee kaugusele, milline maa tuleb sõita paadiga. Kuid ega sellepärast veel igakord kaldale ei pääse, sest kogu Ruhnu saarel pole ainustki paadisilda. Viimased nelisada meetrit tuleb sumada läbi merelainete.

Kui raske Ruhnule juurepääsemine ja sealt äratulek on, seda tõendab ka laevade sõiduplaan. Tallinnast Riiga minevale laevale tuleb Ruhnust postipaat kesköö ajal vastu. Seda muidugi siis, kui ilm lubab. Kolme päeva pärast tuleb laev Riiast sama teed tagasi, ja kui nüüd reisija tahab Ruhnust ära tulla, peab ta omal käel paadi palkama, et Tallinna minevale laevale vastu sõita. Ei ole reisija rahakukrus selleks otstarbeks summasid ette nähtud, siis tuleb lihtsalt üheksa päeva Ruhnu saarel istuda, kuni jälle postipaat Tallinnast Riiga minevale laevale vastu tõttab. Muidugi tuleb reisijal siis laevaga teekonda kaasa teha Riiga ja seal kas kolm päeva oodata laeva tagasipöördumist, või sõita raudteel üle Valga pealinna tagasi.

Kui mõne Ruhnu mehe käest küsida, kas palju juhtub reisijatega sääraseid lugusid, et nad laevale ei saa õigel ajal tagasi, siis teeb ruhnulane muigava näo, suured silmad ning lausub: „Ah et palju hiljaksjäämisi? Hiljaksjäämine ei tee mette midagi, aga suurem osa mandri mehi sureb Ruhnu saarele niisama ära.“

Mida enam laev Saaremaa rannast kaugeneb, seda suuremaks muutub seltskond, kes tahab Ruhnule minna. Maid on arvult juba kuus inimest, nende hulgas ka paar naist Ruhnu rahvariides. Muidu on üle laeva parda vajunud öine rahu. Enamik reisijaid on leidnud omale nummerdatud või nummerdamata puhkepaiga – nii kuidas kellegi jõukus. Olgugi et Lätis valitsevat põrgulik palavus, puhub merel jahe tuul üle laevaparda ning Tallinnast tulnud inimesed, kes juba kakskümmend kaheksa tundi reisul olnud, ei taha siin nautida enam öiset mereromantikat.

Meri lamab sinaks kuuvalguses siiski niivõrd vaiksena, et suur laev vaevalt ta loksumisele kaasa elab. Need, kes laevalaele jäänud, võivad veenduda, et me sõidame otse kuusirbile otsa. Kuu on nagu suus latern laevaninas, mis veab valendava tee meie ees, mida mööda laev siis sõidabki. Jõuame juba varsti nii kaugele, et Kuressaare rannalambid enam ei küüni oma valgusega silmapiirile, ning laevamehed määravad meie matka kompassi tarkuse järele. Tõuseb natuke tuultki ja suur laevakere õõtsub kergelt. Oleme väljaspool territoriaalvett, Liivi lahe pinnal. Paar reisijat on visalt ööst ja külmast hoolimata päikesepaiste jaoks tarvitatavaid lamamistoole kinni hoidnud ja norskavad seal palituisse ja vaipadesse mässituina. Nüüd hüppavad nad kiiresti üles, sest kell on üle kesköö ning ruhnulaste paat peaks juba lähenema.

Tõuseme kaaslastega kaptenisillale. Kui mitte arvestada kuu ahtakest valgust, on meri pime. Korraga vilguvad eemal uued tuled. Üks paremal, kaugel. Teine vasemal, üsna lähedal.

„Umbes veerand tunni pärast nad saabuvad,“ hüüab valveohvitser läbi toru alla masinaruumi.

Ikka selgemini vilgub tuli vasakul – see on Ruhnu majakas. Kaugele jääb aga hüvakul asuv Kuramaa tuli ning veel vaid ähmaselt pilutab Domesnäsi tuletorn oma silma.

Sõidame edasi kuu valendavat joont mööda.

Tüürimees hakkab kaptenisillalt signaallambiga vilgutama, et märku anda ruhnulaste kusagilt lähenevale postipaadile. Meri on aga tühi, ainult lainete hauad mustavad ja kohisevad laialt. Nüüd ometi peaks lähenema tolle salapärase saare paat, sest vilkuv majakas hakkab jääma juba seljataha. Ümbruses pole aga midagi-kedagi märgata, sest laev läheb kaugelt saarest mööda, mispärast on raske kohtamispaika paadiga kindlaks määrata.

Ronime kaptenisillalt alla laevaninna ja piilume sealt mustavat merd. Ootusärevus on haaranud ka meid – sõidaksime nagu merel, kust oodata iga hetk piraatide esilekerkimist.

Tuletorn hakkab jääma juba üsna seljataha, kellaosuti on jõudnud juba kahe peale. Kapten päeval oli küll arvanud, et me kohtame ruhnulasi südaööl.

Vaatame silmad valusaks, kui korraga märkame pimedate lainete varjus mingisugust musta eset, mis kuuvalguses kiiruga läheneb laevale. „Ruhnulased!“ kuuldub komandosillalt nüüd ja samal hetkel hakkab ka paadininast tuluke vilkuma. Nemadki signaliseerivad oma saabumisest. Varsti on nad üsna laevanina ees. Osavad sellid – nagu kanna pealt pööravad nad oma sõiduki otse laeva ees ümber ja põikavad suure laeva reisijate hüüete saatel allatuult laeva kõrvale. Hüüdjad olid olnud surmkindlad paadi ümberminekus, kuid osavad ruhnulased polnud tollest lainest oma paati saanud rohekm kui kolm tilka vett.

Laeva ühetasaselt tuksuv raudsüda jääb korraga seisma. Silmapilk haagitakse paat laeva külge ja nöörredel ulatatakse alla.

Alt meresügavikust kostab mootoriplagina sekks karedaid võõrkeelseid hüüdeid. Siis vaikivad mõlemad – laev ja mootor. Paadi ninamees ronib üles laeva. Reisijad, kes seni olid seisnud üsna reelingu ääres, tõmbuvad natuke tagasi, kuna too ennekuulmatut keelt kõnelev tõmmu ja habemetüükais mees sisendas pisut nagu õudust. Selle mulje tõrjumiseks ei teinud mees omalt poolt midagi – tuli laevale, vaatas ringi ja vaikis. Alt paadist kostab sama võõrkeelne kõne ja kolm musta varju askeldab seal pakkide kallal, mis nööriga alla lastakse. Laeva tulnud mees saab endale postikoti õlale ja nüüd laskub ta nöörredelil osavalt kui orav alla paati. Kui viimane pakk on langenud lainetel tantsivasse paati, hüüab postikotimees: „Miks need reisijad alla ei tule?“

See ainuke eestikeelne lause oli määratud meile, kes tahtsime sõita Ruhnule. Muidu need kakssada kahekasakümmend ruhnulast kõnelevad omavahel mingit rootsipärast murrakut, mida vaevalt keegi teine peale nende eneste mõistab.

Käsk on antud – pole midagi parata, tuleb laskuda koos kaasreisijatega koduseks saanud laevalaelt võõrasse paati.

Ainult Tori hobusekasvatuse mees puudub veel. Laeva personaali kiire otsimise tagajärjel saadakse seegi magamast kätte ja ilma et mees, kelle pea veel und täis, midagi mõelda saaks, leiab ta end all loksuvast paadist. Nüüd algab meie retk lusikataolise sõiduriistaga, mis hüppab lainelt lainele Riia lahe supikausis adasi sinna poole, kus vilgub Ruhnu tuletorn.

Esimesed kümme minutit valitseb paadis täieline vaikus. Igaüks püüab üle saada esimestest muljetest olla äikese paadiga keset sügavaid laineid. Pealegi on ju veel öö. Aegamisi rahunevad kõik. Seatekse selg vastu tuult ja püütakse juttugi alata. Paadinina lõikab laineid ja vett pritsib suures kaares üle paadi. Hobusekasvataja hakkab hoolt kandma oma mugavuste eest. Kergitab ennast istmel ja hakkab käsikaudu oma vihmamantlit kobama. Üks ruhnulastest pistab taskulambi põlema ja näitab valgust. Mantel leitakse ja hobusekasvataja naerab: „Lasksin selja läbi liguneda, esiotsa ei julgenud ju liigutada.“

Ruhnulased ei osutanud meile vähimatki tähelepanu, neil oli tegemist paadiga. Sõitsime peagu vaikides.

Aegamisi lähenes hommik. Läbi halli valguse sinetas rannariba.

Juba võis eraldada esimesi kivimürakaid. Ruhnulased muutusid korraga erksaiks, tõusid püsti, vehkisid kätega ja seletasid midagi omas keeles. Vist kivide ja rahnude üle, sest sissesõit olevat hädaohutu.

Kolksatades jooksis paat vastu rannakive. Ja see oli esimene üllatus. Meie teada pidime ju saarele läbi vee jalgsi sumama. Nüüd aga libises paat mürinal kividevahelisse meresopikesse.

Vaadeldes mürakaid rannakive, tuleb mõte, et laevasilla ehitamine siia ei võikski olla mõni-teab-kui kohutav töö – kive on külluses, metsa ka omast käest võtta. Süvendaja siia saata ja Ruhnu mehed paariks nädalaks tööle, ning ongi valmis.

Kaks Ruhnu naist ja nende sugulased Vormsist, kes siia külla sõitnud, hakkasid metsade poole astuma. Meie, ülejäänud, istusime maha, et pidada aru...“