11 October 2012

Etnograafilisi teateid Ruhnust. Ferdinand Leinbock. 1924.Katkendeid X


 Hülgepüük

Kõige harilikum hülgeliik, mida meie vetes saadakse, on väheldane mustjas valgete täppidega hülge, mida ruhnulased kutsuvad vikar. Teine liik on nõndanimetatud suur-hall, ruhnu keeles gruo-šaol, mis valkjama karvaga ja vikaritest paar jalga pikem. Tema elab aga rohkem „suures meres“, Ojamaa (Gotlandi) pool, kust teda tugav W-tuul mõnikord meie randa ajab. Sellepärast saadakse neid harva. (Tänapäeval leidub Ruhnu ümber mõlemat – ja aina rohkem ja rohkem – K.)

Kõige kergem olla suurt halli püüda, sest ta olla rumalam kui teised hülged. Ta ei oskavat omale ka jäässe hingamisauku teha, vaid otsivat parem lahtist vett. Suure halli poeg tulevat teinekord kütile ise kartuseta vastu, kuna vikarite pojad alati eest ära jooksvat.

Püügiriistaks on püss. Vanemal ajal tarvitati oma tehtud tulelukuga püsse, nüüd on kõigil kroonupüssid: vene, saksa, jaapani ja inglise j.m. süsteemi ehtsad sõjaväepüssid, mis siit-sealt sõduritelt ja eraisikutelt ostetud ja enamasti oma käe järele ümber tehtud: laad kergemaks j.n.e.

Varustuse hulka kuulub ka kiiker. Vanemal ajal on tarvitatud papptoruga kiikreid, nagu ERMis olev eksemplar. Praegu tarvitatakse aga ostetuid vasktorudega suuri merikiikreid. Nii püssid kui kiikrid on Ruhnus väga armastatud artikkel. Jõukamates peredes leidub oma tosin erisüsteemilisi püsse ja poole tosina võrra kiikreid igas suuruses.

(---) Omatehtud püssidega lastakse u. 60-100 sammu pealt, vintpüssidega kaugemaltki, nagu kütt. Ruhnulased on ütlemata osavad sihtima, kuna nad juba väikeste poisikestena püssiga ümberkäima õpivad, harjutades ennast muu seas lindude ja jäneste laskmisel.

(---) Sel - (sügis) – hooajal lastud hüljes jagatakse ühetasaselt kõigi sel korral rannasolevate vahel. Nahk ja sisikonnad saavad laskjale. See on vana kombeõigus. Et aga siingi jagamisel arusaamatusi võib tulla, näitab järgmine 1923 a. sügisel olnud juhtumine. Anders Johannes oli olnud üksinda rannas hülgeid varitsemas. Kõik muud küla elanikud olid aga muda vedamas. Anders lasknudgi hülge ja viinud tervelt omale koju, sest teisi küttimas ei olnud. Külarahvas aga, kes selle (S-poolse, XX; – see on peremärk – K) Anders pere rahvaga kaunis pahasti läbi saab, leidnud, et ka nemad osa saama peavad, sest ka nemad olnud „rannas“, kuigi mitte püssiga, vaid muda vedamas. Kusagil polla aga öeldud, et just püssiga peab rannas olema! Nii tulnudgi vallavanem ja jaganud saagi kõigi rannasolnud küla küttide vahel ära. Anders, kellele ülekohut tehtud, tulnud nüüd majakale komandandi ja politseiniku hra Brakmani juurde abi otsima. Viimane, kes selle loo jutustaski, teinud saalomonliku otsuse: kui tahate oma kombeõiguse juurde edasi jääda, siis jääge igas punktis ja ärge tulge omavaheliste otsuste üle politseile kaebama. Kui aga teisiti, siis käige igas punktis vabariigi seaduste järele ja jätke oma kombeõigus hoopis nurka. Viimane ei meeldinud muidugi ühegi ruhnlasele ja Anders´ki pidi oma hülge kaotusega leppima.