09 August 2008

Haldusreformist

Käesolevaga üks mõte.

Eeldused:
Olemasolev õigusruum jääb hetkel kehtivaga sarnaseks, st omavalitsuslikku nö teist, maakondlikku tasandit ei tule. Infotehnoloogilised lahendused on praeguseks arenenud tasemeni, mis võimaldab teha enamikke toiminguid sõltumata asukohast (digiallkiri jne).

Oluline:
Oluline on avalike teenuste, sh avaliku võimu teostamise kvaliteet ja juhtimiskompetents, ka paljuräägitud võime eurorahasid kaasata. Kohalik otsustustasand e volikogud jäävad alles, puudub vajadus hakata uusi piire joonistama. Asja mõte on võimekaid inimesi (keda ei ole kunagi liiga palju), nende organiseerimisvõimet ja kompetentsi paremini ära kasutada. Meenub Aivar Mäe, kes juhib korraga edukalt mitut organisatsiooni ja keegi ei nurise.

Mida teha:
Avaliku teenistuse seadusesse tuleb sisse viia regulatsioon, mis võimaldab kohaliku omavalitsuse valitavatel ametikohtadel töötavatel inimestel töötada korraga mitmel ametikohal. Praegu kehtib ju põhimõte, et üldjuhul võivad ametnikud töötada ühel ametikohal. Nt Pärnu või Kuressaare linnapea on samal ajal ka Ruhnu vallavanem, Pärnu või Kuressaare linnasekretär on samal ajal ka Ruhnu vallasekretär jne. Kuressaare linnapea võiks olla suisa Ruhnu, Torgu, Mustjala ja veel mõne valla vallavanem. Määratavate ametnike puhul oleks vaja asja täpsemini analüüsida, võiks praegu kehtiva piirangu kaotada, aga võib asja lahendada ka halduslepingutega. Väikestes kohtades (valdades)on paratamatus, et täiskoormust ja piisavalt head palka tagada ei ole võimalik (mis inimese linnast maale tooks), mistõttu kannatavad kompetentsi puudumise tõttu nii juhtimise kvaliteet kui avalikud teenused tervikuna. Ruhnus ei ole juba mitmendat aastat vallasekretäri, nüüd läks vallasekretäri kanditaat Triin ka minema ja jälle ei tea mis saab. Dokumendid on vallavalitsuses registreerimata, volikogule esitatud eelnõusid on tihti piinlik lugeda või ei suudeta neid üldse esitada. Arvata võib et küsimus kompetentsi puudumisest on üldisem.

Tulemus:
Tulemuseks on sisulise haldureformi (inimressursi kui kõige piiratuma ressursi parema ärakasutamise näol) läbiviimine ilma suuremata komplikatsioonideta. Pole vaja liita ega lahutada, omavalitsused jäävad alles kes soovivad. Aegamisi moodustuksid loogilised tõmbekeskuste ümber moodustuvad haldusstruktuurid. Valitavad inimesed küll aeg-ajalt vahetuvad, ametnikkond on aga püsivam nähtus ja suudab avalike teenuste kvaliteedi tagada.

Kaarel