Vahelduseks päevapoliitkale ka midagi olulist:
1)Tänases Saaremaa ajalehes Saarte Hääl sai lugeda (seoses lennuvälja parendamise riigihanke läbikukkumisega):
"(---) Tema sõnul väga kulukaid lahendusvariante nii väikese saare puhul kui Ruhnu pole võimalik kasutada. “Peame siiski suutma olemasolevat lennurada lihtsamate võtetega kuivendada ja siluda, aga tõsi on ka see, et me ei saa sinna panna meeletuid summasid. See poleks otstarbekas,” nentis Sakkov. Saare maavanem Toomas Kasemaa kinnitas, et esmalt jätkavad nad siiski majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi (MKM) ühishanke ettevalmistamist Ruhnu ühistranspordi korraldamisel.
“Kui me MKM-ga ruhnlasi rahuldavates tingimustes kokkuleppele ei jõua, võimalikult lähedaselt vastavalt tehtud ühistranspordi uuringule, siis valmistame ette lennutranspordi hanke ja pikendame lepingut laeva Arabella kasutamiseks,” ütles Kasemaa. “Igal juhul on peamine see, et ruhnlased kuidagi liikuma saaksid ja küllap nad saavad ka. Kas nii nagu eelmisel aastal või mingisugusel muul viisil, see selgub. (---)”
Nagu viitab Saare maavanem Toomas Kasemaa, on tehtud Ruhnu ühistranspordi uuring. Nagu meiegi teame, viis AS Regio eelmisel suvel läbi vastava ankeetküsitluse. Mis on aga puudu, on ühistranspordiuuring ise. Ei ole seda näinud mina ja minu teada ka mitte ükski teine ruhnlane. Vaatasin siis riigihangete registrit - tõepoolest on Saare Maavalitsus tellinud 16.07.2010 maksumaksja raha eest ühistranspordiuuringu "Pärnu-Ruhnu-Roomassaare ühistranspordiuuring", viitenumber 119741, seisundi kirjel on kirjutatud "täitmisel". St et leping on lõpetamata ja ühistranspordiuuring Saare Maavalitsuse poolt vastu võtmata. Lähemalt registrit uurides selgub, et lepingu eeldatav maksumus on pea 5000 € ja lepingu täitmise tähtaeg on 30.09.2010. Siit küsimus - Kuhu on jäänud Regio poolt koostatud ühistranspordiuuring, millele viitab maakonna valitseja hr Toomas Kasemaa? Ja miks ei ole uuringu tulemusi avaldatud, sealhulgas ruhnlastele? Ja mis põhjusel on tähtaja ületanud riigihange vastu võtmata?
2) Mõni aeg tagasi avalikustas Siseministeerium Tartu Ülikooli majandusgeograafidelt tellitud pendelrände uuringu tulemused. Uuringu kokkuvõte on Sisemini kodukal suhteliselt koondatud versioonis välja pandud. Igati asjalik ja kiiduväärt töö, kahju et metoodikat veebiversioonis lähemalt kirjeldatud polnud (aga kel huvi saab asja tegijatelt kindlasti kätte). Pendelränne on teatavasti inimese kodukoha ja töökoha (+ostukeskuse, lasteaia, vaba aja veetmise koha) vaheline liikumine. Geograafid nimetavad selliseid kohti ankurpunktideks. Ruhnlane saabki teatavasti ainult pendeldada Kuressaare vahet, kuna mujale nn ühepäevatransport puudub, sealt edasi Tallina või Tartu suunal. Seega ankurpunkt ruhnlase jaoks on Kuressaare, seda minu arvates nii suvel kui talvel. Suvine ühistranspordi vajadus on aga Pärnu-suunaline, Regio poolt tehtud algversiooni järgi kaugelt üle 70%, kui mälu ei peta (algversioon oli Regio taotlusel suvel üleval nii meie blogis kui ruhnu.ee lehel). Mäletan kui Aegna veel Pärnu vahet sõitis, oli enne jaanipäeva Pärnust 93-kohaline laev lõhki broneeritud, Saaremaalt tuli aga täpselt 7 inimest! Selline on transpordivajaduse suhe ka praegu - talveperioodil lennukiga 50/50 Pärnu-Kuressaare suunal, suveperioodil laevaga 90(80)/10(20) Pärnu-Roomassaare suunal. Tõmbekeskus suveperioodil on aga ainult ja ainult Pärnu, kust ja kuhu inimesed pääsevad vabalt nii Tallinna kui Tartu . Seega: tõmbekeskus Pärnu, ankurpunkt Kuressaare.
3)Ma ei tea, mida maavanem Kasemaa ainult talleteadaoleva ühistranspordiuuringu all mõtles. Loodan väga, et mitte sisemini poolt tellitud pendelrändeuuringut, mis on vaid üks väike osa vajalikust ühistranspordist (vähemalt Ruhnu transpordikorralduse puhul). Kui aga mõeldi Saare Maavalitsuse poolt tellitud ja riigikassast rahastatud ühistranspordiuuringut Pärnu-Ruhnu-Roomassaare vahel, siis oleks viisakas uuringutulemusi ka ruhnlastele tutvustada ja aegunud info riigi registrist kustutada. Piinlik on lugeda ajalehest, et Saare maavanem üritab korraldada Ruhnu ühistransporti "vastavalt tehtud ühistranspordiuuringule", ruhnlasi sellest teavitamata ja kõrvale jättes.
Kaarel