Nagu ammu teada, tegi Keskkonnainspektsioon (KKI) Ruhnu rahulikele külaelanikele suure rahatrahvi, kuna need merejääl matkates hüljeste poegimisalale sattusid. Kisa tõstsid üles ennast loodusemeesteks pidavad Mart Jüssi ja Val Rajasaar (keda ise ülikooli ajast hästi tean). Mehed, kes ilmselgelt ei hooma ei saarelist elu ega selle eripärasid - inimene väikesaarel on osa loodusest ja tema kokkupuude kõige ümbritseva elavaga ongi vahetu ja võibolla ei mahugi alati seaduse raamidesse.
Andsin enda kohta tehtud väärteootsuse kohtusse ja kohus tühistas selle - otsus on allpool lugemiseks. Kohtu otsus oli lühidalt: inimese suhtes tehtud rahatrahv oli ebaproportsinaalne, ebaõiglane ja kohus tühistas selle. Otsus on jõustunud, mulle on trahviraha koos täitekuludega tagasi makstud.
Esitasin KKI juhtkonnale 06.12.2015 allpooltoodud kirja, taotlusega tühistada ka teistele täpselt samal alusel tehtud trahviotsused. Vastuskiri on allpool, asutusesiseseks kasutamiseks 28.12.2090! Vastuseks oli, et Eesti riigi kodanik peabki riigiga suhtlema läbi kohtu, niigi ilmselget (kuna kohtu otsuse jõustumisega anti lõplik õiguslik hinnang kõikidele ruhnlastele tehtud väärteotsustele) lahendit peab kodanik taotlema läbi tülika ja kuluka kohtumenetluse.
Karistusseadustiku §311(2) sätestab: "Kohtuvälise menetleja ametniku või töötaja poolt teadvalt ebaseadusliku otsuse tegemise eest väärteomenetluses - karistatakse rahalise karistuse või kuni kolmeaastase vangistusega." Kodaniku jaoks ei ole iseenesest vahet, kas tehakse teadvalt ebaseaduslik väärteootsus või jäetakse teadvalt ebaseaduslik otsus (või vähemalt seadusele mittevastav otsus nagu antud juhul) tühistamata - kodanik tunnetab seda riigipoolse ülekohtu ja terrorina ja nii see ka on.
Haldusmenetluse seaduse § 5 lg 2 sätestab: "Haldusmenetlus viiakse läbi eesmärgipäraselt ja efektiivselt, samuti võimalikult lihtsalt ja kiirelt, vältides üleliigseid kulutusi ja ebameeldivusi isikutele". KKI tegevus on kõike muud kui seaduse täitmine - vastupidi: isikutele tehakse haldusmenetlus võimalikult ebameeldivaks, kulukaks ja närvesöövaks. Ilmselgelt on tegemist KKI poolse seaduserikkumisega, kuna võimalik kohtumenetlus väärteootsuste tühistamiseks on kohtulahendi olemasolul nagu praegusel juhul formaalsus. KKI juhtkonna seisukoht antud küsimuses on igal juhul hämmastav, minu meelest on tegemist vastavalt karistusseadustikule kuriteoga või vähemalt kuriteo tunnustega käitumisega.
Kohtu hinnangut väärteootsuse tühistamise asjaolude kohta saab lugeda kohtu otsuse osas "Kohtu seisukoht ja põhjendused".
Kaarel
Ebaseaduslike
väärteootsuste tühistamine
Austatud
peadirektor,
Keskkonnainspetsiooni
Saaremaa büroo juhataja Jaak Haamer tegi 07.aprillil 2014
kohtuvälise menetlejana väärteootsuse asjas nr 940013000366,
millega määrati rahatrahvid Kaarel Laugule, Heiki Kukele,
Luise-Maria Jõersile, Kristel Laugule, Külli Vähile, Priit
Kapstale ja Marten Riisenbergile. Otsusega määrati rahatrahvid
seoses Ruhnu ümber merejääl matkates hüljeste keskele sattumise
ja nende pildistamise eest. Kaarel lauk vaidlustas otsuse Saare
Maakohtus, mis tühistas Jaak Haameri poolt tehtud väärteootsuse
kui ebaseadusliku. KKI maakohtu otsust ei vaidlustanud, see on
jõustunud ja Kaarel Laugule on temalt ebaseaduslikult välja
mõistetud trahviraha koos täitekuludega hüvitatud.
Oleme
siiani oodanud, et ka teistele KKI poolt ebaseaduslikult trahvitud
isikutele nendele mõistetud väärteootsused tühistataks ja
trahviraha koos täitekuludega tagastataks. Millegipärast pole seda
siiani toimunud.
Palume
tagada Keskkonnainspektsiooni tegevus vastavus seadusega ja
viivitamatult ülaltoodud isikutele määratud ebaseaduslikud
väärteootsused tühistada ning trahviraha koos täitekuludega
tagastada.
Lugupidamisega
Kaarel
Lauk
5209160
ASUTUSESISESEKS KASUTAMISEKS
Märge tehtud: 29.12.2015
Kehtib kuni: 28.12.2090
Alus: Avaliku teabe seadus § 35 lg 1 p 1, 12
Teabevaldaja: Keskkonnainspektsioon
| |
Kaarel Lauk
kaarel@lauk.ee
|
Teie 06.12.2015 nr
Meie 29.12.2015 nr -J-6-15/1072 - 2
|
Vastus taotlusele ebaseaduslike väärteootsuste tühistamiseks
Keskkonnainspektsioon määras 07.04.2014 väärteoasjas nr 940013000366 karistused Kaarel Laugule, Heiki Kukele, Luise-Maria Jõersile, Kristel Laugule, Külli Vähile, Priit Kapstale ja Marten Riisenbergile looduskaitseseaduse § 71 lg 1 järgi selle eest, et nimetatud isikud jalutasid Saare maakonnas Ruhnu vallas mererannas hallhülge poegimiskoloonia keskel, millega häirisid tahtlikult Ruhnu lähistel poegadega hallhülgeid nende paljunemise ning poegade kasvatamise perioodil. Ainsana vaidlustas Keskkonnainspektsiooni otsuse Kaarel Lauk. 30.01.2015 tegi Pärnu Maakohtu Kuressaare kohtumaja otsuse, millega Keskkonnainspektsiooni 07.04.2014 otsus tühistati ning väärteomenetlus lõpetati VTMS § 30 lg 1 p 1 alusel otstarbekuse kaalutlusel.
VTMS § 30 lg 1 p 1 alusel saab väärteomenetluse lõpetada, kui menetlusaluse isiku süü ei ole suur ja väärteomenetluse jätkamiseks puudub avalik menetlushuvi. Teisisõnu tähendab viidatud säte, et kohtumenetluse käigus leidis tõendamist, et Kaarel Lauk on toime pannud süüteokoosseisule vastava ja õigusvastase teo ning on selle toimepanemises süüdi, kuid kohus leidis, et Kaarel Laugu karistamine toimepandud teo eest ei ole otstarbekas. Seega ei saa rääkida Keskkonnainspektsiooni otsusest kui ebaseaduslikust.
Kohtuvälise menetleja poolt koostatud väärteootsuse tühistamine saab toimuda vaid läbi kohtumenetluse. Kui mitu isikut panevad samaaegselt toime sarnase teo ja neile määratakse karistus, tuleb igal karistuse saanud isikul karistuse tühistamiseks esitada kaebus maakohtule. Analoogia alusel kohtuväline menetleja jõustunud otsust tühistada ei saa.
Lugupidamisega
(allkirjastatud digitaalselt)
Peeter Volkov
peadirektor
Väino Vaidla 696 2262
Vaino.Vaidla@kki.ee
Keskkonnainspetsioon 06.12.2015
KOHTUOTSUS
Kohus
|
Pärnu
Maakohus
|
Kohtuasja
number
|
4-14-4361
|
Otsuse
kuupäev
|
30. jaanuar
2015 Kuressaares
|
Kohtunik
|
Külli
Mõlder
|
Kohtuasi
|
Kaarel Lauk’i
kaebus kohtuvälise menetleja otsusele
|
Vaidlustatud
lahend
|
Keskkonnainspektsiooni
07. aprilli 2014.a. otsus väärteoasjas nr. 940013000366
|
Kaebuse
esitaja
|
Kaarel Lauk
|
Menetlusosalised
|
Kaebuse esitaja Kaarel Lauk (isikukood 37010304212, elukoht
Buldersi talu, Ruhnu küla, Ruhnu vald, Saare maakond, e-post:
kaarel@lauk.ee
)
Kohtuväline menetleja Keskkonnainspektsioon (Kopli 76, Tallinn
10416)
Esindajad Jaak Haamer
Väino Vaidla
|
Asja
läbivaatamise kuupäev
|
22. jaanuar
2015
|
Resolutsioon
|
Rahuldada
kaebus. Tühistada Keskkonnainspektsiooni 07. aprilli 2014.a.
otsus väärteoasjas nr. 940013000366.
Lõpetada
Kaarel Lauki väärteoasja menetlus VTMS § 30 lg. 1 p. 1 alusel
otstarbekuse kaalutlusel.
|
Edasikaebamise
kord
|
Kohtuotsusele võivad pooled esitada kassatsioonkaebuse
Riigikohtule sama Pärnu Maakohtu Kuressaare kohtumaja kaudu,
teatades hiljemalt seitsme päeva jooksul, arvates kohtuotsuse
kuulutamise päevast kirjalikult oma soovist kasutada
kassatsiooniõigust ja esitades kassatsiooni 30 päeva jooksul
arvates päevast mil kohtuotsus on pooltele tutvumiseks
kättesaadav . Kassatsiooniõigus on kohtumenetluse pooltel
advokaadist esindaja vahendusel.
Kohtuotsuse lõpposa tehakse teatavaks 30. jaanuaril 2015
juhul, kui pooled esitavad teatise kassatsiooni esitamisest, on
kohtu põhjendatud otsus pooltele kättesaadav 11. veebruaril
2015. Kassatsiooniteate esitamata jätmise korral piirdub kohus
otsuse lõpposaga.
|
Kohtuvälise menetleja otsus
07. aprilli 2014.a.
otsusega /t.l. 5/ on Keskkonnainspektsioon mõistnud Kaarel Lauk’i
süüdi looduskaitseseaduse § 71 lg. 1 järgi kvalifitseeritavas
väärteos ja määras karistusena rahatrahvi 30 trahviühikut e. 120
eurot.
Vastavalt otsusele
jalutas Kaarel lauk 12. 03. 2013 koos Heiki Kuke, Luise-Maria Jõersi,
Kristel Lauk’i, Külli vähi, Priit Kapsta ja Marten Riisenbergiga
Saare maakonnas, Ruhnu vallas Ruhnu külas mererannas, hallhülge
poegimiskoloonia keskel, eesmärgiga vaadelda võimalikult lähedalt
hülgepoegi, millega häiris tahtlikult hallhülgeid nende
paljunemise ning poegade kasvatamise perioodil.
Häirimine oli tahtlik,
kuna hülgepoegi nähes ei jäädud seisma ega muudetud
liikumistrajektoori, vaid võeti suund poegimiskoloonia poole. Seega
rikuti Looduskaitse seaduse § 55 lõikes 6 sätestatud keeldu, mille
kohaselt on kaitsealuse loomaliigi tahtlik häirimine paljunemise ja
poegade kasvatamise ajal keelatud.
Kohtuvälise menetleja
hinnangul on menetlusaluse isiku viibimine jäämatkal ja hüljeste
poegimiskoloonia keskel tõendatud tunnistaja Heiki Kuke, Ariina
Kollomi, Priit Kapsta, Külli Vähi, Aare Sünteri, Mart Jüssi ja
Marten Riisenbergi ütlustega ja Ruhnu veebiblogisse pandud
fotodega.
Kohtuväline menetleja
asus seisukohale, et Karel Lauk, olles platool hüljestest 1-1,5 m
kaugusel poegimiskoloonias ja pildistades end koos hallhüljestega
ning jälgides hallhülgeid umbes 15 minutit pani toime eelmärgitud
õiguserikkumise ja Kaarel Laugu poolt oli tegemist vähemalt kaudse
tahtlusega hüljeste häirimisel, vastasel juhul oleks Kaarel Lauk
koheselt jääväljalt lahkunud.
Kaebuse esitaja taotlus ja
põhjendused
Kaebuse esitaja
vaidlustas endale määratud 120 euro suuruse rahatrahvi ja seda
alljärgnevatel põhjustel:
12.03.2013 sattus K. Lauk
Ruhnu saarel koos teiste külaelanike, õpetajate ja lapsevanematega
ja oma lastega saare ümber jääl matkates hüljeste poegimisalale.
Poegimisalale sattumine oli t täiesti tahmatu, nimetatud jääpank
koos hülgepoegadega oli sinna ujunud mõned päevad varem, koos
tormiga. Hüljeste olemasolust jääpankade vahel polnud matkast
osavõtjatel aimugi. Vaadeldi ja pilditati hülgepoegi umbes veerand
tunni jooksul. Matkast osavõtjate tegevus oli täiesti rahumeelne,
hülged uudistasid neid samasuguse uudishimuga kui matkajad neid.
Nagu nähtub ka keskkonnainspektsiooni väärteoprotokollist,
keskkonnakahju puudub.
Otsuses kirjeldatud
tahtlikkus hülgeid häirida on kaebuse esitaja hinnangul
keskkonnainspektsiooni väljamõeldis. Otsuses on välja toodud eri
punktid eri ülekuulamise protokollidest, taotlusega näidata matkast
osavõtjate s.h. Kaarel Lauki tegevuse tahtlikkust. Samas on välja
jäetud kõik mis tahtlikku tegevust
eitavad. Seega on otsuses toodud põhjendused kallutatud ja tõendeid
on ilmselgelt vääralt käsitletud.
Väärteoasi on algatatud
vastavalt looduskaitseseaduse § 55 lg 6 rikkumisena. Ülekuulamine
ja ka väärteoprotokollis on aga väärteo kvalifikatsiooniks
märgitud looduskaitseseaduse § 71 lg 1, kuigi väärteomenetluse
seadustiku § 69 lg 2 p 1 järgi märgitakse protokolli väärteo
kvalifikatsioon. Igal juhul ei saa karistuse määr olla väärteo
kvalifikatsiooniks. See on oluline menetlusviga.
Vastavalt
väärteomenetluse seadustiku § 30 lg 1 p 2 võib menetleja väärteo
menetluse lõpetada, kui menetlusalune isik on tehtud kahju
vabatahtlikult hüvitanud. Kaebuse esitaja pole aga üldse
keskkonnakahju tekitanud. Seega oleks pidanud keskkonnainspektsioon
seda võimalust vähemalt kaaluma, otsuses on aga märgitud
"Karistust kergendavad asjaolud puuduvad". Seega on
inspektsioon asjaolusid ühemõtteliselt valesti hinnanud.
Otsuse sai kaebuse
esitaja kätte 12. mail koos kohtutäituri täiteotsusega. Enne talle
väidetavalt otsust ei edastatud ega teatatud millal see
kättesaadavaks tehakse. Vastavalt väärteomenetluse seadustiku §
70 lg 5 järgi tuleb juhul, kui väärteoasja lahendamine on
kohtuvälise menetleja pädevuses, väärteoprotokolli märkida
kuupäev, millal on väärteoasja lahend menetlusosalistele
tutvumiseks kättesaadav. Väärteoprotokollis on vastav lahter
täitmata. Sisuliselt on lahend tehtud menetlusosalise selja taga,
võimaldamata sellega tähtaegselt tutvuda. Samuti puudub
väärteoprotokollis kohtuvälise menetleja allkiri, mistõttu
protokolli ei saa üldse vastavalt haldusmenetluse seaduse tähenduses
dokumendina käsitleda.
Vastavalt
kalandusteadlase Markus Vetemaa infole
(http://www.saartehaal.ee/2014/04/12/kalandusteadlane-soovitab-hallhulgest-teha-jahilooma/)
on Läänemere hallhülge populatsioon üks tervik, kelle
küttimiskvoot Soomes ja Rootsis on juba üle tuhande looma aastas.
Seega kütitakse täiesti seaduslikult tõenäoliselt igal aastal ka
Liivi lahes sündinud hülgeid. Selles valguses on Eesti riigivõimu
asutuse tahe trahvida kogemata hüljeste keskele sattunud ja neid
rahumeelselt vaadelnud ja pildistanud mere keskel elavaid
saareelanikke täiesti kohatu ja ei ole kuidagi kooskõlas
looduskaitseseaduse sätte ja mõttega.
Lähtudes ülaltoodust
palub kaebuse esitaja Keskkonnainspektsiooni väärteootsuse (nr
940013000366) tervikuna tühistada.
Kohtuvälise menetleja vastus
kaebusele
Kohtuväline menetleja
vaidleb kaebusele vastu .
Kuna Kaarel Lauk ei ole kaebetähtaja
ennistamise taotlust esitanud, ei kuulu esitatud kaebus
läbivaatamisele.
Arvestades ülaltoodut palub Keskkonnainspektsioon
- Jätta kaebus läbi vaatamata ja lõpetada eelmenetlus.
- Juhul, kui kohus leiab, et kaebus kuulub läbivaatamisele, esitab Keskkonnainspektsioon orna seisukohad väärteo toimepanemise kohta kohtuistungil.
Kohtuväline menetleja on asja kohtuliku arutamise
käigus jäänud seisukohale, et otsuse tegemisel ei ole
menetlusõigust rikutud. Väärteo protokolli koostamist alustas
Ireene Leivategija kes lahkus töölt ja siis menetles Jaak
Haamer asja edasi. Kergendavad asjaolud KarS §57 on loetud
kergendavad asjaolud. Teo enda tegemine ei ole kergendav asjaolu.
Kohtuvälise menetleja hinnangul on tegemist kavatsetud rikkumisega
ja kaudse tahtlusega. Antud olukorras, kui inimesed kõndisid
lesila poole, pidid nad möönma, et see hülgeid häirib ja ei tohi
sinna minna. Oli võimalus valida ka teine rada, mitte minna hüljeste
vahele. Väide, et küttimine teeb häirimise lubatavaks, karusid ja
ilveseid kütitakse ka, nemad on ka kaitse alused liigid. Küttimine
on liigi säilivuse huvides. Asja arutamise, kui arutab kohtuväline
menetleja, siis ei pea süüalune isik juures viibima.
Kohtu seisukoht ja põhjendused
Kohus, tutvunud asjas esitatud
materjalidega ja kuulanud ära menetlusosaliste seisukohad ja
tunnistajate ütlused, leidis, et esitatud kaebus on põhjendatud ja
kuulub rahuldamisele järgmistel põhjustel:
Kohtuvälise
menetleja 07 aprilli 2014.a. otsusega on menetleja Kaarel Lauki süüdi
mõistnud Looduskaitse seaduse § 55 lõikes 6 sätestatud keelu
rikkumises, milleks on kaitsealuse loomaliigi isendi püüdmine ja
tahtlik häirimine paljunemise, poegade kasvatamise, talvitumise ning
rände ajal ja karistusena määras kohtuväline menetleja
Looduskaitse seaduse § 71 lg. 1 alusel kaitstava loodusobjekti
kasutamis- või kaitsenõuete rikkumise eest rahatrahvi 30
trahviühikut e. 120 eurot.
Vaidlust
ei ole selle üle, et 12. 03. 2013 jalutas kaebuse esitaja Kaarel
Lauk koos Heiki Kuke, Luise-Maria Jõersi, Kristel Laugu, Külli
Vähi, Priit Kapsta ja Marten Riisenbergiga Saare maakonnas Ruhnu
vallas Ruhnu külas mere rannas hallhülge poegimiskoloonia keskel.
Kaarel Lauki selline tegevus on tõendamist leidnud ka kohtuistungil
tunnistajatena ütlusi andnud Heiki Kuke, Ariina Kollomi, Priit
Kapsta, Külli Vähi, Aare Sünteri ja Marten Riisenbergi ütlustega,
selle kohta, kuidas nad läksid traditsioonilisele jäämatkale ja
suundusid eemal paiknenud rüsijää kuhjade poole. Enamik soovis
leida siledamat jääpinda, et uisutada. Üle jäähunnikute ronides
satuti hallhüljeste juurde. Hülged matkajatele kuni jääkuhjani
ei paistnud ja nende avastamine oli kõigile üllatuseks. Kuna keegi
ei olnud varem sellist pilti näinud, jäädi neid uudistama. Samas
said kõik matkast osavõtjad aru, et nad häirivad loomi ja püüdsid
lahkuda võimalikult kiiresti. Hüljeste pildistamist kinnitavad ka
menetlusaluse isiku tehtud fotodega, mille ta Ruhnu blogisse üles
laadis. Hüljeste olemasolu kinnitab 20. 03. 2013 tehtud paikvaatluse
protokoll koos lisatud fotodega.
Seega
on leidnud kinnitust asjaolu, et menetlusalune isik osales matkal,
mille käigus liiguti hallhüljeste poegimiskolooniasse ja seal
liikudes võisid matkast osalejad mingil määral häirida
kaitsealuseid loomi.
Menetlusalune
isik vaidlustas otsuse kuna leidis, et ei ole väärtegu toime
pannud, tegemist ei olnud tahtliku tegevusega ja loodusele kahju ei
tekitatud.
Kohtuvälise
menetleja koostatud väärteoprotokolli kohaselt oli jalutajate
eesmärk vaadata võimalikult lähedalt hülgepoegi, millega
tahtlikukult häiriti hallhülgeid nende poegimise ja kasvatamise
perioodil.
Looduskaitseseaduse § 46 määrab liikide kaitsekategooriad, mille kohaselt hallhüljes kuulub kolmandasse kaitsekategooriasse. See tähendab, et tegemist on liigiga, mille arvukust ohustab elupaikade ja kasvukohtade hävimine või rikkumine ja mille arvukus on vähenenud sedavõrd, et ohutegurite toime jätkumisel võivad nad sattuda ohustatud liikide hulka.
Kolmanda kaitsekategooria liikide vähemalt 10 protsendi teadaolevate ja keskkonnaregistris registreeritud elupaikade või kasvukohtade kaitse tagatakse kaitsealade või hoiualade moodustamise või püsielupaikade kindlaksmääramisega lähtuvalt alade esinduslikkusest.
Antud juhul ei ole kohtuväline menetleja väitnud, et tegemist oleks olnud märgistatud kaitseala või hoiualaga. Seda, et tegemist on hallhüljeste poegimiskolooniaga, pidid sinna sattunud ise määrama.
Küsimus on kas pidid matkast osavõtjad teadma kuidas sellises olukorras käituda ja kas tegemist oli tahtlusega. Nagu selgub tunnistajate ütlustest oli hüljeste kolooniasse sattumine kõigile üllatuseks ja kuna sellist pilti polnud keegi varem näinud, jäädi puhtinimlikust uudishimust loomi vaatama. Mitmed tunnistajad nentisid, et said aru, et nende kohalolek häirib loomi ja sealt tuleks ära minna. Hetke pärast ka nii tehti.
Seda, et tegemist ei olnud tahtlusega häirida loomi, kinnitavad tunnistajad oma ütlustes. Seal hulgas on Priit Kapsta öelnud, et jääkuhjast alla tulles oli hülgeid näha, hülged olid rahulikult oma kohapeal, keerasid kaela ja vaatasid. Heiki Kuke sõnul ei olnud kaugemalt näha, et hülged seal on. Kohapeal hoidsid teised matkajad distantsi, ala oli suur ja ümbritsetud jäämägedega. Viimast väidet kinnitab ka hilisemalt tehtud paikvaatlus, mille kohaselt ala, millel hülged viibisid, paiknes umbes 500 meetrit sadamast ja on jääkuhja juures. Rainer Sosi ütluste kohaselt oli ala, millel hülged viibisid ca 150x200 m, ümbritsetud jäämägedest. Luise-Maria Jõersi ütluste kohaselt, kui matkast osavõtjad jäämägede keskele sattusid, siis nägid nad hülgeid. Ei olnud nii, et inimesed liikusid hüljeste vahel, vaid neid vaadati ikka eemalt, sest ala oli suur. Kristel Laugu ütluste kohaselt tuli esialgu info, et on nähtud hüljest aga kui kohale jõuti, selgus, et neid oli rohkem. Samas ei saanud algul aru, et tegemist on poegimisalaga. Tehti ring, et seda hoomata ja siis, umbes 15 minuti pärast, lahkuti. Tunnistajate kohapeal viibimise ajaks oli 5-15 minutit ja seal ei oldud mitte koos, vaid ajal kui ühed juba lahkusid, jõudsid teised alles kohale.
Kõnealuse valdkonna kohta kehtib eriregulatsioon ja puudub alus arvata, et menetlusalune isikul oli kohustus tunda olemasolevat regulatsiooni . Seda enam, et kohapeal puudusid mistahes viited konkreetsele püsielupaigale või hoiualale või mistahes reeglitele, millega peaks seal viibides arvestama. Seega oli tegu ettevaatamatusega hooletuse vormis, kuna menetlusalune isik ei teadnud süüteokoosseisule vastava asjaolu esinemist, kuid oleks seda tähelepaneliku ja kohusetundliku suhtumise korral pidanud ette nägema. Blogis vaadeldud fotodel ei ole kaebuse esitajat, kuid tunnistajad kinnitavad, et fotod tegi Kaarel Lauk.
Seega on kaebuse esitaja tegevus kvalifitseeritud õigesti kuigi väärteo toimepanemisel ei ole tuvastatud otsest tahtlust.
Karistus väärteo eest määrati
selleks pädeva kohtuvälise menetleja poolt.
Kaebuse esitaja on
seisukohal, et kohtuväline menetleja ei ole oma otsuses olnud
erapooletu ja on tunnistajate ütlustest välja jätnud kõik selle,
mis välistab tahtluse teo toimepanemisel. Tõendeid hinnates on
menetleja olnud kallutatud ja tõendeid on vääralt käsitletud.
Kohus nõustub kaebuse
esitajaga, sest kohtu hinnangul saab tunnistajate ütlustest
järeldada vaid seda, et hüljeste hulka sattumine oli kõigi matkas
osalejate jaoks üllatuslik ja tegelikult ei osatud võib olla
adekvaatselt ja nõuetekohaselt käituda, tegemist oli pigem inimliku
uudishimuga, sest nähtu oli enamiku kohalolijate jaoks tavatu. Samas
ei olnud kellelgi otsest soovi loomi häirida. Ka ei ole asja
kohtuliku menetluse käigus tõendatud, et kaebuse esitaja oleks
olnud hüljestele liiga lähedal või oleks neid häirinud lisaks
sellele, et pildistas neid.
Väärteoprotokoll
koostati 28. veebruaril 2014 e. peaaegu aasta peale rikkumise
toimepanekut. Väärteoprotokolli koostajana on kirjas Irene
Leivategija. Menetlusalusele isikule saadetud protokollil puudub
menetleja allkiri, ka puudub selles märge, millal on kohtuvälise
menetleja otsus kättesaadav. Väärteoasja materjalide juures
olevale protokollile on alla kirjutanud Jaak Haamer. Kohtuvälise
menetleja selgituse kohaselt lahkus I. Leivategija töölt ja
protokolli lõpetas Jaak Haamer, kes sellele ka alla kirjutas.
Riigikohus on asunud
seisukohale, et väärteoprotokoll kannab väärteomenetluses
samasugust funktsiooni nagu süüdistusakt kriminaalmenetluses. Selle
ülesandeks on määratleda menetlusese ning anda menetlusalusele
isikule teada , milles teda konkreetselt süüdistatakse. Neid
funktsioone saab väärteoprotokoll täita vaid juhul, kui
väärteoprotokollis on kajastatud andmed, mille alusel on võimalik
hinnata, kas süüteokoosseis on täidetud. See tähendab, et
„väärteo lühike kirjeldus“ peab kajastama kõiki neid
faktilisi asjaolusid, mille alusel on menetleja arvates võimalik
lugeda süüteokoosseis täidetuks (RK 3-1-1-68-08).
Sisuliselt on
väärteoprotokoll koostatud nõuetekohaselt ja eksimus selle
menetlejas ei saa olla oluliseks rikkumiseks, mis välistaks
protokolli dokumendina. Samas puuduvad igasugused andmed selle kohta,
kas väärteoprotokoll menetlusalusele isikule kätte toimetati.
Kohus nõustub kaebuse
esitajaga selles, et kohtuväline menetleja ei ole menetluse
läbiviimisel järginud menetlusnorme ja ei ole olemasolevaid
tõendeid hinnanud objektiivselt ega arvesse võtnud esitatud
vastuväiteid. Kohtuvälisel menetlejal oli piisavalt aega selleks,
et viia läbi korrektne üldmenetlus (protokoll allkirjastati ligi
aasta peale rikkumise avastamist). Puuduvad andmed väärteoprotokolli
menetlusalusele isikule teatavakstegemise kohta. Menetlusalusele
isikule ei ole teatavaks tehtud otsuse teatavaks tegemise aega.
Väärteo toimepanek ei
too kaasa vältimatut vajadust isiku karistamiseks. VTMS § 30 lg. 1
p. 1 kohaselt võib väärteomenetluse lõpetada otstarbekuse
kaalutlusel lähtudes kriminaalmenetluse seadustiku § 202
sätestatust.
See tähendab, et hinnata
tuleb menetlusaluse isiku süüd ja avaliku menetlushuvi olemasolu.
Kohus on veendunud, et
tegemist ei olnud tahtliku rikkumisega ja menetlusaluse isiku süü
ei ole suur. Asja materjalidega ei ole tõendamist leidnud, et Kaarel
Lauk oleks otseselt oma tegevusega püüdnud häirida hallhülgeid
või, et tema tegevus oleks ohustanud hüljeste elupaiga säilimist.
Kohapeal tehtud fotode kohaselt tehti need distantsilt, mis välistas
otsese kokkupuute loomadega. Küsitav on, kas matkas osalejad pidid
teadma kuidas sellises situatsioonis käituda, sest tegelikult puudub
seaduslik regulatsioon sellele, kuidas peaksid inimesed toimima, kui
satuvad juhuslikult hüljeste asukohta ja tegemist ei ole
nõuetekohaselt tähistatud püsielupaigaga. Tunnistaja R. Sosi
ütlustest selgub, et hülged ei ole kunagi olnud Ruhnu saarele nii
lähedal kui kõnealusel kevadel. Ka ei tuvastanud veidi hiljem
hüljeste juurde sattunud tunnistajad, et hülged oleksid olnud
ärevuses, vaid pigem oli olukord selline, et inimesed vaatasid
hülgeid ja need omakorda inimesi. Ka ei ole piltidel olevad hülged
silmnähtavalt häiritud v.a. pilt kus hülgele lähenev koer.
Kohus ei võtnud tõendina
arvesse M. Jüssi tunnistajana antud ütlusi, kes kõnealusel ajal
sündmuskohal ei viibinud ja ei tea olukorda. Vaid fotode alusel ja
üldteooria pinnalt tehtud järeldused ei saa olla tõendiks
konkreetses väärteoasjas. Ka ei võtnud kohus arvesse Irene
Leivategija kui tunnistaja ütlusi, sest tegemist oli esialgse
menetlejaga, kes teadis toimunust vaid blogist leitud fotode põhjal.
Sellest tulenevalt on
kohus jõudnud järeldusele, et menetlusaluse isiku süü ei ole
suur. Samuti ei tingi avalik menetlushuvi menetluse jätkamist.
Seetõttu tuleb kohtuvälise menetleja otsus tühistada ja menetlus
lõpetada otstarbekuse kaalutlusel.
Küll aga peaks
kohtuväline menetleja, selle asemel, et keskenduda karistamisele,
tegelema enam ennetus ja selgitustööga, et tõsta inimeste
teadlikkust ja ära hoida analoogilisi rikkumisi.
/digitaalselt
allkirjastatud/
Kohtunik
/allkiri/